De komst van het internet heeft gezorgd dat marketing steeds toegankelijker is geworden en dat het bereiken van een specifieke doelgroep mogelijk is. Waar je vroeger een foldertje in duizenden brievenbussen moest doen in de hoop dat er een potentiële klant tussen zat, kun je nu gewoon aangeven wie de advertentie krijgt te zien, bijvoorbeeld via Facebook.
Ook de technische mogelijkheden op het gebied van websites en webshops heeft gezorgd dat bedrijven hun klanten nog sneller kunnen bereiken. Het is dan ook niet gek dat bijna elke ondernemer tegenwoordig een goede website heeft. De online concurrentie is dan ook hoger dan ooit tevoren. Men is immers niet de enige meer die een bepaalde dienst of een product aanbiedt via het internet. Het inzetten van SEO (Search Engine Optimization) is dan ook een belangrijke manier om te zorgen dat nieuwe klanten jou blijven vinden.
Wat is SEO en waarom is het belangrijk?
SEO (Search Engine Optimization) zoekmachine optimalisatie in het Nederlands, is een verzamelnaam voor technieken waarmee je zorgt dat een zoekmachine als Google jouw online platform beter vindbaar maakt. Google wil alleen de beste matches laten zien aan de persoon die ergens naar zoekt. Dat is immers hun verdienmodel. Het is dus aan jou om te zorgen dat jouw website bij jouw klanten ‘de beste match’ is. SEO kan je hierbij helpen. Dit begint al met het zorgen dat je de juiste teksten op jouw website hebt waar de juiste zoekwoorden in voor komen. Simpel voorbeeld: Ben je een makelaar in Nijmegen? Dan moet jouw website minimaal een goeie lange tekst hebben waar het zoekwoord ‘makelaar Nijmegen’ meerdere keren in terugkomt. Dit is immers waar jouw potentiële klanten op zullen zoeken. Wat ook onder SEO valt is het sneller en aantrekkelijker maken van de website door middel van de juiste plugins en content.
SEO en website optimalisatie
Een zoekmachine als Google kijkt bij het selecteren van de beste websites niet alleen naar wat er op die website staat. Het algoritme kijkt ook naar de kwaliteit van de website. Biedt de content meerwaarde, biedt het een dienst aan die past bij de aanvraag en is de website een beetje responsive en snel? Een goede SEO specialist zal dan ook zorgen dat jouw website aan al die voorwaarden voldoet. Zo zal Google jouw website of webshop hoger in de SERP (Search Engine Result Page) doen komen. Met andere woorden, als mensen zoeken op jouw product of dienst, zal jouw website hoger in de resultatenpagina verschijnen.
Google zoekt bevestiging van kwaliteit
Google wil natuurlijk alleen de best mogelijke matches bovenaan de zoekresultaten tonen.
Dit doen zij door dagelijks kleine robotjes over het internet te sturen die een indexatie maken van alle webpagina’s die zijn geupdate. Er wordt gekeken naar de kwaliteit van de website en of het iets toevoegt. Echter is Google op zoek naar bewijs dat het ook echt goede kwaliteit is. Dit doen ze door te kijken of anderen hebben gelinkt naar jouw website. Als de content zo goed is, zou dat immers het geval zijn. Linkt niemand naar een pagina op jouw website? Dan schrijft Google jouw pagina’s al af en presteer je dus minder in de resultatenpagina.
Linkbuilding als onderdeel van je SEO
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van de SEO strategie, omdat dit zorgt dat jouw website de links krijgt die Google zo belangrijk vindt. Ook zoekmachines als Yandex en Yahoo maken gebruik van deze techniek. Kortom, het zal jouw platform bij verschillende zoekmachines helpen stijgen. Linkbuilding dient divers te zijn, anders ziet Google dat het om een nep-link gaat. Dit kunnen zij bestraffen door jou lager te ranken – je komt lager op de resultatenpagina terecht.
SEO uitbesteden is een must
Google doet tegenwoordig bijna wekelijks een update in hun algoritme. Daardoor veranderen de regels van SEO vaak. Om een specialist te blijven op dit vlak, dien je dus constant bijgeschoold te worden. Daarbij zijn de consequenties als je iets fout doet desastreus. Het is daarom belangrijk om SEO uit te besteden aan een specialist. Daardoor weet je zeker dat je website of webshop op zijn best wordt geoptimaliseerd en je maximaal kunt scoren in Google.